Tarinoiden ja kuvien voima lähiruuan markkinoinnissa 19.3. ja 1.4.2025

Tervetuloa mukaan tarinallistamisen maailmaan!

Tarinallistamiseen keskittyvä kaksiosainen työpaja auttaa osallistujia ymmärtämään, miten luoda ja hyödyntää tarinoita markkinoinnissa sekä myynnissä niin BtoB kuin kuluttajakaupassakin. Tärkeintä on rohkeus ja omien vahvuuksien esiintuominen – täydellisyyttä ei tarvitse tavoitella. Suosittelemme osallistumaan molempiin osioihin, mutta sitä ei kuitenkaan vaadita.

Osa 1: Johdatus tarinallistamiseen

Aika: 19.3.2025 klo 14-17
Paikka: Elämystila Konttila, Antikkalantie 114, 70300 Kuopio
Kenelle: pohjoissavolaiset ruoka-alan toimijat, kuten alkutuottajat, jatkojalostajat, vähittäiskauppa ja ammattikeittiöt jne.

Työpajan tavoitteena on antaa eväitä tarinallistamiseen ja välineitä markkinoivaan ja vakuuttavaan viestintään tarinallistamisen keinoin sekä laittaa alulle oman yrityksen tarina. Lisäksi lisätään ymmärrystä tarinallistamisen tärkeydestä ja sen hyödyntämisestä lähiruokatuotteiden markkinoinnissa ja asiakkaan sitouttamisessa.

Ohjelma:

  • Tervetulokahvit ja esittäytyminen
  • Mitä tarinallistaminen tarkoittaa ja miten se voi hyödyttää yritystä?
  • Tarinallistamisen esimerkkejä ja työkaluja sekä tarinan rakenne ja dramaturgia
  • Oman yrityksen tarinan aloittaminen
  • Ohjeistus oman tarinan loppuun saattamiseksi koulutuspäivän jälkeen
  • Yhteenveto

Ilmoittaudu mukaan: https://link.webropolsurveys.com/EP/C8E3C5B4BFD2FA65

Työpajaa vetää KM ja FM Tiina Naumanen
Tiina Naumanen työskentelee viestinnän ja draaman kouluttajana ja näyttelijänä (FIA) sekä
ohjaajana vuonna 2008 perustetun yrityksensä Viestintäkoulutus Draivi Ky:n kautta. Hänen erityisosaamisenaan on mm. vuorovaikutustaitojen, esiintymistaitojen, tarinallistamisen, pitchaamisen ja asiakasviestinnän kouluttaminen. Tiina on kouluttanut yli 25 vuoden ajan tuhansia esihenkilöitä ja työntekijöitä erinomaisin palauttein.

Kuva: Aake Roininen

Osa 2: Tarinan visualisointi kuvin

Aika: 1.4.2025 klo 14.30-17.30
Paikka: Puijon Maja, Puijontie 135, 70300 Kuopio
Kenelle: pohjoissavolaiset ruoka-alan toimijat, kuten alkutuottajat, jatkojalostajat, vähittäiskauppa ja ammattikeittiöt jne.

Tarinan visualisointi, valokuvaus- ja videotyöpaja älypuhelimella. Työpajan tavoitteena on inspiroida ja antaa yksinkertaisia vinkkejä älypuhelinkuvaamiseen yrityksen somessa tarinoiden tueksi. Pääpaino on helppoudessa ja kokeilussa ilman liikaa teknisiä yksityiskohtia. Työpajojen jälkeen osallistujilla on perusymmärrys siitä, miten ottaa ja muokata kuvia älypuhelimella helposti ja nopeasti. Työpajassa käydään myös läpi perusasiat somesuunnitelmasta ja kuvien hyödyntämisestä brändin viestinnässä ilman suurta ajallista tai taloudellista panostusta. Työpajassa tulee olla mukana oma älypuhelin.

Ohjelma:

  • Osallistujien esittely
  • Miksi visuaalisuus on tärkeää?
  • Älypuhelimen kuvausvinkit
  • Valaistus
  • Kahvitauko
  • Videokuvauksen perusteet älypuhelimella
  • Tarinan välittäminen kuvan ja videon avulla
  • Editointi älypuhelimella
  • Somen suunnitelmallisuus
  • Vastuullisuus kuvatessa ja kuvausluvat

Ilmoittaudu mukaan: https://link.webropolsurveys.com/EP/8A0938BE87326BFB

Työpajaa vetää FM Topias Tölli
Topias Töllin FM-tutkinnon pääaineena oli viestintä ja mediakulttuuri. Viestintäyrittäjänä vuodesta 2019, tätä ennen työkokemusta viestinnän alalta. Osaamisaluetta erityisesti markkinointiviestintä ja sisältömarkkinointi, video ja valokuvaustuotannot, sekä tekstituotannot.

Lähituotteilla makua lautaselle -hankkeessa tuetaan koko pohjoissavolaisen ruokaketjun verkostoitumista, uusia ruokainnovaatioita, tapahtumia, vetovoimaa ja saavutettavuutta. Hanke on saanut EU:n maaseuturahoitusta ja sitä toteuttavat Savonia-ammattikorkeakoulu, Savon ammattiopisto, Palvelualan Opisto Kuopio ja Itä-Suomen Maa- ja kotitalousnaiset/ProAgria Itä-Suomi. Hankkeen toteutusaika on 1.2.2024-28.2.2026.

Lisätietoja: hannaleena.uhlback-ropponen@savonia.fi, puh. 0447855580